Co je to cupping pneumatik?
V dnešní době lze slyšet o mnoha nových trendech a technologiích v oblasti automobilových pneumatik. Mezi ně patří i tzv. cupping, které může být pro mnoho řidičů stále neznámým pojmem. Cupping se týká opotřebení pneumatik, které se projevuje nepravidelnými prohlubněmi a výčnělky na povrchu pneumatik. Pokud vás tato nová technologie zaujala a chcete se dozvědět více o způsobu vzniku tohoto opotřebení a jak mu předcházet, nechte se inspirovat naším dnešním článkem a čtěte dále.
Co je to cupping pneumatik?
Obsah článku
Cpravděpodobně jste se setkaliý termínem cupping pneumatik, pokud jste si v poslední době kupovali novou sadu pneumatik, nebo řešili nějaký problém se starými. Cupping pneumatik, též známý jako scalloping, feathering nebo heel-to-toe wear, je deformace pneumatiky, u které jsou jednotlivé bloky vzorku opotřebovávány v různé míře. V důsledku toho se na povrchu pneumatiky vytvářejí zářezy, které stékají po proužcích běhounového dezénu a kupí se na jednom místě.
Cupping pneumatik může být vidět na vnějším nebo vnitřním rameni pneumatiky. Typické projevy cuppingu zahrnují nerovnoměrné opotřebení bloků vzorku a často vyhrbené nebo „měkké“ místo v pneumatice. Cupping se obvykle projevuje jako asymetrické opotřebení buď předních, nebo zadních pneumatik, i když může způsobit problémy na kterékoli ose vozidla.
Proč vzniká cupping pneumatik?
Existuje mnoho faktorů, které mohou způsobit cupping pneumatik, a může se vyskytovat v jakémkoli typu pneumatik u jakéhokoli typu vozidla. Následující faktory patří mezi nejčastější příčiny cuppingu:
1. Špatné vyvážení kol
Při špatném vyvážení kol dochází k dobíhání pružení a vytváření nežádoucích vibrací. Tyto vibrace vedou k opotřebení pneumatikových bloků a vytváření cuppingu. Špatné vyvážení kol může způsobit i nerovnoměrné opotřebení pneumatik tím, že jedno kolébá více než ostatní. Tento problém se nejčastěji projevuje v průběhu rychlosti 60-80 km/h, ale může se objevit i při rychlostech vyšších i nižších.
2. Špatný tlak v pneumatikách
Špatně nastavený tlak v pneumatikách je další běžnou příčinou cuppingu a dalších problémů s pneumatikami. Pokud není tlak v pneumatikách dostatečný, mohou dojít k únavě materiálu a nadměrnému opotřebení. Pokud je tlak v pneumatikách příliš vysoký, může to vést k výrazným deformacím pneumatikového dezénu, které jsou často doprovázeny špatnou kontrolou a řízením vozidla.
3. Špatné nastavení geometrie podvozku
Špatně nastavená geometrie podvozku může vést k opotřebení pneumatik v důsledku špatného vedení a nevhodného rozdělení zatížení. Typické projevy cuppingu, které jsou způsobeny špatným nastavením geometrie podvozku, závisí na místě deformace. Cupping předních pneumatik většinou signalizuje nadměrný negativní úhel náběhu kol, zatímco u zadních pneumatik může být způsoben nadměrným příčným úhlem v náklonové ose.
4. Špatným používání pneumatik
Špatné používání pneumatik, jako jsou prudké zatáčky, tvrdé brzdění a akcelerace, nebo jiné agresivní jízdní styl, může vést k cuppingu. Některá vozidla mají také speciální potřeby pro pneumatiky, proto je důležité se přizpůsobit výrobci vozidla a jeho účelu.
Jak se vyhnout cuppingu pneumatik?
Aby se snížila pravděpodobnost cuppingu pneumatik, měli byste provádět pravidelnou údržbu a kontrolovat některé základní prvky jako jsou:
Kontrolujte tlak v pneumatikách
Je důležité pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách a přizpůsobit ho potřebám vozidla. Pokud nevíte, jaký tlak použít, můžete se podívat do dokumentace výrobce vozidla nebo kontaktovat odborníka.
Pravidelně kontrolujte geometrii podvozku
Měli byste pravidelně kontrolovat geometrii podvozku a přizpůsobit ji potřebám vašeho vozidla, zvláště pokud máte novou sadu pneumatik. Pokud si nejste jisti, zda je geometrie podvozku správně nastavena, můžete se poradit s odborníky.
Vyvážte kola
Za normálních okolností by mělo být vyvažování kol součástí instalace nových pneumatik. Pokud slyšíte během jízdy vibrace, může to být způsobeno špatným vyvážením kol a měli byste to rozhodně řešit co nejdříve.
Zvolte vhodné pneumatiky
Dodržujte požadavky výrobce vozidla a volte pneumatiky, které splňují jeho specifikace. Nemusí být nejdražší, ale byly specifikace nejnovější a nejlépe vhodné pro vaše vozidlo.
Projevujte pozornost k jízdě
Agresivní jízda je jednou z největších příčin cuppingu pneumatik. Pokud můžete, snižte výkyvy těla a vyhýbejte se prudkému brzdění a akceleraci. Pokud se vám na silnici před očima objeví vysoká rychlost, měly byste na to být připraveni: volné ruce na volantu, vyvážený systém brzdění a špatně řezané pneumatiky.
Závěr
Cupping pneumatik může být velmi frustrující problém, který může vést k vysokým nákladům na pneumatiky a nemůže být ignorován. Proto je důležité se řídit několika základními pravidly, aby se takový problém snížil na minimum. Pravidelná údržba, kontrola geometrie podvozku, správné vyvažování kol a používání správných pneumatik jsou důležité faktory, které by každý motorista měl mít na paměti.
Často Kladené Otázky
Co je to cupping pneumatik?
Cupping pneumatik je druh opotřebení pneumatiky, který způsobuje vznik dutin na povrchu dezénu. Vznik těchto dutin je způsoben specifickým pohybem pneumatiky a může mít za následek nejen zhoršení jízdního komfortu, ale i zvýšenou hlučnost.
Je možné servisovat pneumatiku s cuppingem?
Ano, je možné pneumatiku s cuppingem servisovat. Avšak důležité je včasné odhalení tohoto problému a provádění pravidelných kontrol pneumatik. Správné nastavení geometrie vozidla a konstantní tlak v pneumatikách jsou další důležité faktory, které mohou předejít vzniku cuppingu na pneumatikách.